Własna firma, dotacja z urzędu pracy cz.2 - biznesplan i ocena wniosku

Decyzja zapadła, jesteś zdecydowana, by założyć własną firmę przy wykorzystaniu dotacji z urzędu pracy.  Znasz już warunki, jakie należy spełnić, by ubiegać się o dofinansowanie, spełniasz wszystkie kryteria. Zabierasz się więc do wypełnienia wniosku, którego najbardziej istotnym elementem jest biznesplan. Łatwizna?  Niestety, wiele osób ma problem z "ugryzieniem" tego tematu.

Dziś opowiem Wam, na co zwrócić uwagę wypełniając tę część wniosku oraz jak ułatwić sobie przebrnięcie przez ten temat, a także napiszę kilka słów o ocenie elementów wniosku.






Chciałabym zaznaczyć, że nie znajdziecie w tym wpisie porad typu: jak napisać świetny biznesplan? ani jak stworzyć przepis na sukces? Pamiętajcie proszę, że dzielę się wyłącznie swoimi doświadczeniami, które zdobyłam w trakcie całej procedury starania się o dotację. Skoro mamy już wyjaśnioną tę kwestię, przechodzę do konkretów.

Elementy biznesplanu


1. Charakterystyka wnioskodawcy

Na samym początku tworzenia biznesplanu musicie pamiętać o tym, by już od pierwszych akapitów budować swój profesjonalny wizerunek. Zacznijcie więc od kilku słów o sobie oraz swoim doświadczeniu zawodowym, które może mieć wpływ na planowaną przez Was działalność, krótko przedstawcie kompetencje i zdobyte uprawnienia (kursy, szkolenia itd.), jest to element, który przekona komisję o tym, że macie pojęcie o zawodzie, który zamierzacie wykonywać.

2. Opis przedsięwzięcia

Opis nie musi być obszerny, ma za to dać czytającemu poczucie, że wiecie o czym piszecie. Na początku omówcie planowane działania oraz  zakres usług, jakie macie zamiar świadczyć. Jest to również miejsce, w którym powinnyście wykazać się znajomością branży oraz rynku, na który planujecie wejść. Wymieńcie kilku konkurentów, podkreślcie co Was wyróżnia lub na czym zamierzacie oprzeć swą konkurencyjność.

Jedna ważna uwaga, nikt nie będzie wymagał, żebyście planując swoją działalność wymyśliły koło na nowo. Jeśli zajmujecie się wizażem i myślicie o tym zawodzie poważnie, wiecie że konkurencja na rynku jest ogromna i trudno być innowacyjnym w naszej branży. Dlatego jestem zdania, że umiejętności zawsze się obronią, a skoro wizażystek stale przybywa oznacza to tyle, że zapotrzebowanie na profesjonalne i wysokiej jakości usługi stale rośnie. Branża ma potencjał, komisja oceniająca Wasz wniosek z pewnością go doceni, jeśli zwrócicie uwagę na ten fakt i będziecie umiały go wyeksponować.

3. Plan działań marketingowych, dystrybucja, klienci

Tu chyba nie muszę się rozpisywać, warto mieć plan lub chociaż wyobrażenie o tym, w jaki sposób zamierzacie się promować (to dobre miejsce aby wspomnieć np. o profilach w social media) oraz do jakiej grupy docelowej chcecie dotrzeć. Każdy kto prowadzi własną działalność musi wiedzieć do kogo kieruje ofertę, kto będzie jej odbiorcą.

4. Analiza finansowa

Najprościej rzecz ujmując jest to miejsce, w którym przedstawimy rentowność naszego przedsięwzięcia. Podajemy w tym dziale ceny usług, jakie zamierzamy świadczyć, kalkulujemy wielkość sprzedaży i zestawiamy ją z miesięcznymi oraz rocznymi kosztami prowadzenia działalności. Pomoże nam to również tak wyliczyć cenę usługi, byśmy mogły realnie spojrzeć na całe przedsięwzięcie pod kątem finansowym (otwiera to oczy na wiele istotnych aspektów, których nie bierze się na początku pod uwagę ;) ).

Jeśli chodzi o koszt prowadzenia działalności, wszystko zależy od jej rodzaju. Ja świadczę usługi mobilne, więc największe koszta ponoszę w związku z użytkowaniem auta firmowego, ale w innych przypadkach należy pomyśleć np. o kosztach wynajmu lokalu, opłatach z tym związanych. O kwestiach podatkowych nie chcę się rozpisywać, ponieważ najlepiej omówić je z doświadczonym księgowym. Każda z form opodatkowania ma swoje wady i zalety, nie ma jednej odpowiedniej, choćby ze względu na to, że zakres świadczonych usług jest różny.

Kosztorys


W składanym wniosku o udzielenie środków na podjęcie działalności musicie szczegółowo przedstawić nie tylko Wasz plan działania, ale również plan wydatków, który wiąże się z zadeklarowaniem wysokości kwoty dotacji, jaka Was interesuje. Większość osób będzie się zapewne starała o maksymalną możliwą sumę, jednak musicie pamiętać o tym, że należy ją poprzeć konkretnym zapotrzebowaniem.

Jeżeli chodzi o zestawienie kosztów, jakie planujecie ponieść, każdy wydatek musi być szczegółowo uzasadniony. Często pojawia się pytanie odnośnie zakupu auta z dotacji. W moim przypadku było ono konieczne, ponieważ prowadzę działalność mobilną. W Gdyni, gdzie starałam się o dotację, zasada była taka, że na auto można przeznaczyć maksymalnie połowę wnioskowanej kwoty, która jednocześnie nie może stanowić więcej niż połowę jego wartości.

Kolejnym pytaniem, które często mi zadawano było to o zakup kosmetyków. Niestety, maksymalnie można przeznaczyć na nie 30% otrzymanej kwoty. Dla mnie była to wartość wystarczająca, ponieważ sporo produktów już miałam, jednak jeśli ktoś musi wyposażyć kufer od zera, to powinien porządnie przemyśleć listę wydatków.

Na co można przeznaczyć otrzymane środki? Trudno udzielić jednej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od Waszych potrzeb i rodzaju działalności. Nie chcę pisać o konkretnych kwotach i wydatkach, jakie poniosłam, aby nie wprowadzać Was w błąd. Słyszałam już wiele sprzecznych opinii na temat tego, co jest dozwolone, a co nie w różnych urzędach pracy, dlatego polecam Wam zapytać w swoim o konkretne zakupy, jakie Was interesują, zwłaszcza jeśli mówimy o tych większych wydatkach, jak auto, drogi telefon, aparat, laptop itd.

Kosztorys podlega akceptacji komisji i należy liczyć się z tym, że możecie zostać wezwane do wyjaśnienia zasadności poszczególnych pozycji.

Ocena wniosku i biznesplanu


Bardzo ważny jest fakt, że cały Wasz wniosek podlega ocenie komisji, która przyznaje punkty według określonych kryteriów. Maksymalna ilość punktów to 50. Na pozytywną ocenę wpływają:

- przygotowanie merytoryczne, znajomość tematu oraz charakterystyki rynku, na który chcecie wejść;
- posiadanie deklaracji współpracy (pisałam o nich w poprzedniej części), które uwiarygodnią Wasz profesjonalizm;
- zadeklarowanie udziału środków własnych w planowanym przedsięwzięciu, innymi słowy kapitał, którym dysponujecie na starcie (ja nie deklarowałam konkretnych kwot, opisałam jednak we wniosku posiadane przeze mnie kosmetyki i pędzle, nie muszę chyba nikogo przekonywać, że to spora inwestycja ;) );
- realność i racjonalność kosztorysu, bardzo istotne jest, żeby wyliczenia były realne, a podane przez Was kwoty przemyślane;

Najważniejszy dla oceny wniosku będzie Wasz obraz jako profesjonalisty i wiarygodnego przyszłego przedsiębiorcy. Nie mam tu jednak na myśli posługiwania się fachowymi terminami, czy bardzo szczegółowymi opisami specyfiki zawodu. Pamiętajcie, że członkowie komisji, którzy będą oceniać Wasz wniosek nie są profesjonalistami o konkretnych specjalizacjach. Oceniają wszystkie wpływające wnioski, związane z najróżniejszymi dziedzinami, na temat których nie muszą posiadać wiedzy.

Przed złożeniem wniosku dajcie go do przejrzenia kilku osobom zupełnie niezwiązanym z Waszą dziedziną, niech ocenią przejrzystość Waszej wizji oraz to, czy rozumieją przedstawiony pomysł. Co dwie głowy to nie jedna, być może znajdą się kwestie oczywiste dla Was, ale zupełnie niejasne dla laika. Im więcej osób wypowie się na temat pomysłu na biznes prezentowanego we wniosku, tym pełniejszy jego obraz uzyskacie. Sama skorzystałam z takiej pomocy i okazała się ona nieoceniona!

Na koniec jeszcze jedna ważna kwestia, im lepiej i bardziej rzetelnie przygotujecie się do starania o dotację, tym szybciej potoczy się cała procedura i nie będzie konieczności częstego stawiennictwa w urzędzie w celu nanoszenia zmian. 






Ode mnie dziś to tyle ;) Jeśli macie jakieś pytania, pominęłam interesującą Was kwestię, piszcie śmiało, postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania.

W kolejnej części opowiem Wam o zakładaniu działalności, formalnościach i rozliczeniu zakupów. Zapraszam :D









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz